Ik hoor het vaak om mij heen; de huidige generatie jongeren hebben weinig ambities, weten niet wat ze willen, communiceren niet meer rechtstreeks,anders dan via apparaten, zijn gemakzuchtig en meer van dit soort beelden.

Zaterdag was ik bij Albert Heijn. Bij de kaasafdeling staan drie jongetjes van een jaar of zes bij de vitrine en vragen of ze de baas kunnen spreken.

“Waarom willen jullie dat?”, vraagt het kaasmeisje vriendelijk.

“Wij hebben een belangrijke vraag!”

“Kan ik jullie niet helpen?”

“Nee, we moeten echt de baas spreken. Wij hebben namelijk een YouTube kanaal, waar wij filmpjes maken over de producten die wij testen.”

De bedrijfsleider wordt er bij gehaald.

“Waarmee kan ik jullie helpen”?

“Wij hebben een YouTube kanaal en testen producten. Nu willen wij graag een zak chips testen en daar dan een video over maken.”

In de mêlee van geluiden, raak ik even het contact kwijt. Maar blijkbaar verspreekt een van die jongens zich tegenover de bedrijfsleider.

Uiteindelijk heel eerlijk: “We hadden zo’n zin in chips en van mamma mochten we nog geen chips, dus we dachten dat het misschien op deze manier wel zou lukken.”

Ik voorspel u: de volgende generatie ondernemers komt er gewoon weer aan hoor.