Dit is mijn eerste blog voor Pulsar Partners. Terwijl ik mijn profiel aan het schrijven was en ik mijn 25-jarige ervaring in zaken doen overzag, kwam ik tot de conclusie dat er in die tijd veel is veranderd. Nu verandert alles wat groeit en bloeit (en vervalt) in 25 jaar, maar deze observatie deel ik graag.

Ik ben een salesmanager geworden in de tijd dat email zo beetje in opkomst was. Geweldig hoe je met mensen overal ter wereld kunt communiceren, ervaringen uitwisselen, goede ideeën uitwerken. Ik herinner me nog dat ik een zaak wilde opzetten om drop en pindakaas te laten bestellen en te leveren door Nederlanders die geëmigreerd waren naar Australië. Wanneer dit soort ideeën op een individueel niveau werden besproken was er weinig aan de hand. Had je echter een goed idee en had je een bedrijf nodig, dan werd al heel snel gezegd: Laten we eerst een Non-Disclosure Agreement (NDA) tekenen.

Het zou toch maar gebeuren dat iemand anders daarmee aan de haal zou kunnen gaan!

In bredere zin gold dit ook voor het beschikbaar hebben van informatie. Kennis is macht en deelde je in veel gevallen niet. Met de komst van het Internet (en in een latere fase ook zeker Sociale Media) is kennis veel breder beschikbaar. Heeft dit er toe geleidt dat mensen anders zijn gaan denken over kennis delen, zaken doen? Of heeft een mentaliteitsverandering geleidt tot het feit dat mensen opener zijn geworden en op een andere manier aankijken tegen informatiedeling. En gelukkig zie ik dit ook terug bij (grotere) bedrijven.

Een paar jaar geleden ontmoette ik een jong stel ondernemers die met passie Open Coffee waren gestart in Breda. Hun credo: delen is vermenigvuldigen. Hun businessmodel is gebaseerd op het idee dat als je iemand een cadeau geeft, iemand helpt dat zich dit op enig manier altijd dubbel en dwars terugverdient (nog afgezien van het feit dat het kunnen geven altijd fijn is). Dit geldt natuurlijk niet voor elk “cadeau” dat je geeft. En misschien wel niet voor een heleboel “cadeaus”die je anderen geeft. Voor niets gaat de zon om. Als je iets gratis gebruikt op het Internet krijg je ofwel reclame, of je gegevens kunnen goed gebruikt worden door de ander. Maar wat me vooral opvalt is het gebrek aan angst om iets te verliezen als je iets deelt. De angst dat iemand jouw idee inpikt, de zorg dat je iets misloopt. Hoeveel blogs kun je heden te dage niet lezen waarin waardevolle informatie voor jou staat!

Ik zie ondertussen veel nieuwe ondernemers op deze manier te werk gaan. Platforms als crowdfunding en PIT ondersteunen de mogelijkheden de wereld een beetje beter te maken, duurzamer, opener. Ik ben ervan overtuigd dat die openheid leidt tot veel betere oplossingen voor de vraagstukken waarmee we in deze wereld te maken hebben.

Zo kijk ik ook tegen Pulsar Partners aan: vraag en deel gerust met ons. Wil je dit discreet doen, prima.

Maar als je vraagt om een NDA te tekenen, dan stellen we eerst nog een paar vragen terug.