Al enige tijd volg ik met belangstelling de ontwikkelingen bij Tesla. Tesla levert elektrisch aangedreven auto’s met een hele specifieke filosofie. Zo kent het bedrijf in tegenstelling tot alle andere autobedrijven (die ik ken) geen dealer netwerk. Het maakt ook geen reclame in de traditionele betekenis. Tegelijkertijd vormen Tesla rijders een community die bijna religieuze vormen aanneemt. Tesla is het eerste autobedrijf dat elektrische auto’s levert met een acceptabele actieradius. Een van de frustraties bij volledig elektrisch rijden is de benodigde oplaadtijd. De oplossing van Tesla is het ontwikkelen van een “super-charger” netwerk waarin auto’s in korte tijd veel actieradius kunnen creëren.

Onlangs werd ik getroffen door een blog van Elon Musk, de oprichter van Tesla, waarin hij aankondigt dat de patenten die Tesla heeft worden vrijgegeven. In feit volgt hij het “open source”model. Zijn idee: ik kan de positie van Tesla wel proberen te beschermen, maar daar heeft als de wereld (bekeken vanuit aspecten van duurzaamheid) niets aan. Hij vertrouwt erop dat het vrijgeven van patenten de goede zaak dient, maar ook die van Tesla!!

Ik vind dit een mooi voorbeeld van het principe: delen is vermenigvuldigen. De kracht als onderneming bereik je niet door het opwerpen van beschermingsconstructies, maar uit het de zekerheid dat jouw onderneming altijd een rol van betekenis speelt, simpelweg omdat je beter bent, omdat je voorloopt, omdat je durft.