We lopen er in de dagelijkse praktijk vaak tegenaan. Startups hebben een leuk (soms briljant idee) maar geen beeld bij de business development aspecten die een rol spelen bij het in de markt krijgen van het product.

Als je product niet direct op consumenten is gericht, en ook niet behoort tot de zeer complexe sales projecten (zoals Elon Musk zijn SPACE X van de grond heeft gekregen), dan kom je al snel terecht in wat Peter Thiel als de “dead zone” beschouwd (Bron: Zero to One).

dead zone

 

Een korte uitleg

Als jouw startup een product of dienst een verkoopprijs heeft van rond de 1000 dollar (van mijn part euro’s) dan hebt je de “dode zone” te pakken (nogmaals ik spreek met name over de B2B markt). Hoogstwaarschijnlijk heeft je aanbod een vorm van complexiteit waardoor je er niet meer mee uitkomt om via (virale) marketing je product te lanceren. Het product verdient uitleg, toelichting, after-sales. Heeft je product een waarde van meer dan 10.000 euro dan kan de omzet zo snel oplopen dat het inhuren van salescapaciteit lonend wordt. Om maar niet te spreken over de eerder genoemde complexe sales projecten waarvoor je altijd Sales met een hoofdletter moet bedrijven.

Het prijsperspectief is er natuurlijk om vanuit verschillende kanten te bekijken. Waarom kost het product 1000 euro? Maar ja, om het nu voor 1 euro in de markt te zetten zodat je andere marketing technieken kunt gebruiken….

Het is een distributieprobleem waarvoor verschillende oplossingen te bedenken zijn, traditionele maar ook innovatieve. Pulsar Partners heeft voor haar relaties onderzoek gedaan naar die verschillende mogelijkheden. Hiermee lossen we het verkoopprobleem op zich niet op, immers er zal verkocht moet worden. Maar de “dode zone” wordt dan een “boksersring” waarmee je met voldoende inzet en creativiteit een linkse hoek met een voltreffer uit kunt delen in de eerste fase van jouw bedrijf.

We helpen je graag met het oplossen van dit vraagstuk met alle ervaringen die wij hebben